Detalii din intimitatile Apostolilor (3)


Citind listele de Apostoli unii pot fi indusi in eroare datorita numelor diferite purtate de aceeasi oameni. Cel mai “complicat” caz este cel al Apostolului Iuda. In traducerea Cornilescu acesta este Levi zis si Tadeu in Matei, Tadeu in Marcu si Iuda fratele lui Iacov in Luca si Faptele Apostolilor. Numele lui este Iuda, zis si Tadeu, fratele lui Iacov cel mic, dar aparte de fiecare data prezentat altfel, desi este vorba de aceeasi persoana.

Un alt nume pe care-l purta este tradus de Cornilescu prin Levi, dar in koine numele acesta apare Lebeul (de la lev – inima in ebraica), care are radacini ebraice si inseamna inimos, sau curajos. Lebeul este o alta forma a lui Tadeu (Tedei in ebraica) care inseamna inima larga, sau curajos.

Un alt caz interesant este cel al lui Simon Zilotul. El facea parte din partidul nationalist al Zelotilor, oameni extrem de religiosi care intelegeau rezolvarea problemelor prin forta si actiune sociala. Matei si Marcu il numesc in traducerea Cornilescu Canaanitul dand impresia ca era ori canaanit, ori din orasul Cana de origine, insa nici una nici cealalta nu corespund realitatii. Canaanitul de fapt se traduce prin Cananeul, un cuvant care vine din aramaica si inseamna “a fi zelos” si indica zelul acestui om pentru Lege si gloria lui Dumnezeu. Aceasta denumire rezoneaza cu ceea ce scrie Luca despre Simon, adica faptul ca era Zelot.

Iuda Iscarioteanul este ultimul de care doresc sa ma ocup. El este originar din Cheriot-Hetzor (Iosua 15.25), un oras la sud de Hebron in tinutul Iuda. Daca toti ceilalti ucenici erau originari din Galileea Neamurilor, Iuda era singur dintr-o alta regiune a tarii. Nu este de mirare faptul ca el nu a cuplat cu ceilalti Apostoli si ca nu avea aceeasi mentalitate ca acestia.

Galileea era considerata mai libertina de liderii religiosi ai vremii datorita influentei Neamurilor (goim) asupra evreilor. Totul era diferit in Galileea: vorba, portul, obiceiurile, chiar clima. Locuitorii satelor si oraselor datorita zonei de confluenta intre culturi, erau vorbitori fluenti de limba greaca, limba internationala de atunci.

Iuda Iscarioteanul era un om inchis in sine, mandru de originile sale “sanatoase,” intotdeauna gata de planuri marete. Iuda a  trait si a murit ca un strain intre Apostoli. O istorie trista a unui om care nu s-a lasat transformat. Petru, Fii Tunetului, Matei vamesul, Simon Zilotul, au acceptat transformarea gandirii si a vietii prin pocainta, dar Iuda a rezistat intotdeauna. Chiar si cand a vrut sa se pocaiasca, nu a putut trece de remuscarea pentru pacatul comis, dar aceasta remuscare nu a fost urmata de marturisire si parasire a pacatului.

Este o lectie importanta pe care o invatam din intimitatile Apostolilor. Niciodata nu te opri pe traseul pocaintei… mergi pana la capat! Nu lasa ca amaraciunea sa te doboare, nu trai ca un singuratic intre copiii lui Dumnezeu! Rigiditatea duce la streang, flexibilitatea si inima deschisa duc la pocainta si restaurare! Ia decizia cea buna!

Anunțuri

2 responses to this post.

  1. Multumim pentru aceste importante detalii din intimitatile apostolilor. Foarte interesant! Ce lectie!

    Răspunde

  2. Mihai,
    Daca a fost de folos… slava Domnului! Lectii de genul acesta niciodata nu stii cand vor fi de folos. Daca nu acum, poate mai tarziu!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: