Diateza pasiva si activa… cat de importante sunt?


Cele care au fost deja obosite voi nicidecum nu le-ati redat puterea, si cele care s-au imbolnavit voi nicidecum nu le-ati ajutat sa se insanatoseze, si cele ce au fost deja rupte voi nicidecum nu le-ati legat (oasele), si cele care au fost deja ratacite voi nicidecum nu le-ati cauzat aducerea inapoi, si cele ce s-au pierdut voi nicidecum nu ati incercat sa le cautati, ci cu putere ati domnit peste ele si cu cruzime. Ezechiel 34.4

Cu cateva duminici in urma am predicat cu ocazia ordinarii cumnatului meu Mihail Geabou, si pregatind mesajul am facut o descoperire interesanta datorita modului in care Dumnezeu a ales folosirea unor participii la diateza pasiva si activa. Participiul descrie o persoana prin ceea ce a facut/face, sau i s-a facut/face. Tinand cont de aceasta particularitate, textul nostru arata asa cum l-am prezentat mai sus.

Am subliniat participiile la nifal pentru a fi mai clara diferenta intre actiunea care a fost suferita, de cea care a fost initiata de turma de oi. Pastorii spirituali din contextul pasajului sunt acei lideri politici (regii si dregatorii) cat si cei religiosi (preotii si profetii falsi) care in loc sa indrepte poporul spre ascultarea de Iahve, l-au dus in directia opusa.

Din traducere putem  trage concluzia ca turma este expusa atacurilor din exterior si din interior. Din exterior turmei i se poate face rau prin obosirea ei, prin ruperea oaselor si prin exilarea ei partiala sau totala. Obosita de vreun program extenuant, de vreun interes personal, sau de un haos creat intentionat, turma are nevoie de putere proaspata. Pastorii sunt datori sa redea puterea prin creerea unui cadru de refacere spirituala.

Textul pomeneste si de o rupere care este petrecuta nu la nivel de turma ci la nivel de individ, de oaie. Oasele rupte nu din neglijenta, ci din lovirea cu un obiect dur, au provocat suferinta si lacrimi. O suferinta in plus mai trebuie sa fie indurata… cea a repunerii oaselor la loc. Proces de durata, legarea oaselor este o operatie delicata, dar ferma. O data ce osul se sudeaza gresit, pentru ca nimeni nu l-a pus in pozitia corecta, trebuie rupt din nou si pus in asa masura incat sa aduca beneficii proprietarului turmei, Dumnezeu.

Interesant este ca cineva poate actiona din exterior producand un exil temporar sau final. Ratacirea este cauzata din exterior pentru ca cineva a tentat biata oaie imatura cu ceea ce tanjea mai tare: o pasune mai buna, o ingrijire mai atenta. Unele oi din turma sunt atrase de “invataturile dracilor” (1Tim 4.1) si considerandu-le adevarate revelatii, isi incep drumul lung al ratacirii. Un astfel de drum trebuie blocat prin aducerea inapoi in staul, prin actiunea cauzata din mod direct si nemijlocit de catre pastorii spirituali.

De asemenea turma poate sa isi faca rau prin imbolnavire si pierdere. Imbolnavirea vine prin contagierea cauzata de virusul pacatului. Oi deja bolnave de pacat contagiaza alte oi pana cand epidemia cuprinde intreaga biserica. Virusi ai “gripei ovine” sunt lasati sa circule liber in turma: barfa, politica bisericeasca, ambitii personale, curvie, invidie, infidelitate spirituala, dezbinare, lacomie, idolatrie, scandal, terorism spiritual, ventilarea firii, mandrie, legalism. Daca acesti virusi nu sunt expusi la Evanghelie care aduce sanatate in Trup si in Turma, epidemia se poate transforma in pandemie!

Unele oi sunt atat de confuze privitor la scopul si rolul lor, incat se pierd din lipsa de directie. O data ce iese de pe usa staulului, oaia poate lua orice directie. Cautand pasune, ea da de maracini, cautand dragostea pastorului, ea da de pofta lupului! Cel mai cumplit este ca atunci cand se pierde (este diferit de a suferi ratacirea pentru ca cineva a condus-o gresit), nu stii de unde sa incepi cautarea. Dar aceasta dilema nu ii paralizeaza pe pastorii sufletesti sa inceapa cautarea.

Un alt rau poate veni din partea pastorilor turmei care ori nu hranesc turma (v 3), ori domnesc peste ea cu putere si cruzime. Lipsa hranei de fapt determina mediul propice pentru tot ceea ce am expus mai inainte. Cruzimea si puterea imping la maximum capacitatea oilor de a suferi un asemenea pastorat. Pe fondul intelegerii gresite a chemarii pe care Marele Pastor a facut-o, pastorii sufletesti sunt responsabili pentru ce se intampla cu Turma. Desi turma este expusa in acest moduri, totusi Pastorul cel Bun promite ca se va ingriji PERSONAL de aceasta problema prin cercetarea pe care o ofera (v 11)!

Ce implicatii mai poate aduce si folosirea diatezei in intelegerea textului! Cu cat forezi mai adanc, cu atat Cuvantul tasneste mai puternic! Expunerea la acest jet curatitor te face mai intelept, mai atent, mai dinamic!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: