Link-uri socante din genealogia lui Mesia (1)


Matei 1.1-6    1. Cartea neamului lui Isus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. 2. Avraam a născut pe Isaac; Isaac a născut pe Iacov; Iacov a născut pe Iuda şi fraţii lui; 3. Iuda a născut pe Fares şi Zara, din Tamar; Fares a născut pe Esrom; Esrom a născut pe Aram; 4. Aram a născut pe Aminadab; Aminadab a născut pe Naason; Naason a născut pe Salmon; 5. Salmon a născut pe Boaz, din Rahab; Boaz a născut pe Obed, din Rut; Obed a născut pe Iese; 6. Iese a născut pe împăratul David. Împăratul David a născut pe Solomon, din văduva lui Urie;

In genealogia oferita de Matei in Evanghelia sa, gasim un fapt inedit si neobisnuit pentru un arbore genealogic evreiesc: el face referinta la patru femei ale Vechiului Testament – Tamar, Rahav, Rut si Bat-Seba (desi Bat-Seba nu este mentionata pe nume). Femeile nu sunt trecute in genealogii, ci doar barbati care “nasc” alti barbati. Faptul ca Matei le introduce pe cele patru in genealogie vrea sa transmita ceva.

Aceste femei o anticipeaza pe Maria in cel putin doua aspecte. Unul dintre aspecte este initiativa pe care o iau luptand pentru descendentii lor, devenind astfel instrumente la indemana providentei divine. Cel de-al doilea aspect este relatia neobisnuita si chiar scandaloasa cu sotul lor, element ce a fost necesar perpetuarii liniei mesianice.

In genealogia prezentata de Matei aceste femei sunt doar link-uri in trecut. Orice student al Scripturii este nevoit sa raspunda provocarii deschizand Vechiul Legamant pentru a afla ce mesaj aduc aceste legaturi. In continuare voi prezenta concluziile la care am ajuns in studiul meu. Fara sa fiu superficial, aceste concluzii nu sunt exhaustive ci reprezinta doar deschiderea apetitului de studiu mai aprofundat .

Maria a raspuns cu credinta mesajului ingerului si a indurat zvonurile rautacioase legate de nasterea intaiului ei nascut. Eroismul cu care a infruntat privirile reci, vorbele dureroase, distanta pe care Iosif a interpus-o pentru un timp, dispretul cu care a fost respinsa in Betleem, saracia pe plan material si nesiguranta, o fac o urmasa demna de premergatoarele ei. De fapt Maria incununeaza lista celor patru cu o eleganta ce le lasa in urma.

Contextul de viata in care aceste femei apar este unul care poate starni controverse si sentimente impartite in ziua de azi. Evocam vremuri indepartate care se supun unor reguli de conduita demult apuse. Dumnezeu in harul Sau a actionat diferit in aceste dispensatii si s-a revelat pe Sine in mod progresiv.

Cu riscul de a strica feeria Nasterii prin prezentarea acestor aspecte nu tocmai fericite din viata celor patru femei, este bine sa intelegem exact atmosfera si tensiunea in care a trait Maria. O mai buna pregatire in a intelege momentul Nasterii nici nu putem avea, decat prin explicarea prezentei celor patru femei in genealogia Domnului, prezenta gandita si aleasa cu scop de Evanghelistul Matei. Cu aceste ganduri preliminare sa pornim la drum, aventurandu-ne in aceasta calatorie in timp. (VA URMA)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: