Ungerea cu ulei asa cum o stabileste Iacov


Iacov 5.14-16 Este vreunul printre voi bolnav? Să cheme pe prezbiterii (sau: bătrânii) bisericii; şi să se roage pentru el, după ce-l vor unge cu untdelemn în Numele Domnului. Rugăciunea făcută cu credinţă va mântui pe cel bolnav, şi Domnul îl va însănătoşa; şi dacă a făcut păcate, îi vor fi iertate. Mărturisiţi-vă unii altora păcatele, şi rugaţi-vă unii pentru alţii, ca să fiţi vindecaţi. Mare putere are rugăciunea fierbinte a celui neprihănit.

Ungerea cu ulei este un subiect mult discutat si controversat, iar textul din Iacov este unul dintre cele mai abuzate texte ale Noului Testament. Contextul imediat al v 14 ne semnalizeaza faptul ca boala despre care se vorbeste nu este una pur fiziologica, ci este amestecata si cu o suferinta spirituala. In termenii lui Iacov aceasta situatie se numeste NENOROCIRE. Conform DEX, nenorocirea este o stare a celui nenorocit; nefericire, durere, suferință mare, sau o intâmplare care are efecte dezastruoase, care face pe cineva nenorocit; necaz mare; dezastru.

Textul nu vorbeste despre un simplu bolnav, ci de unul care nu mai poate canta pentru ca inima lui nu mai este vesela. Suferinta aceasta este un impas in care fratele nostru a ajuns si se zbate intre boala lui si pacatul comis. Boala despre care vorbeste Iacov este grava, este asociata cu infirmitatea si cu faptul ca este la pat si nu se mai poate ridica (de aceea Stapanul il va ridica).

In primul rand responsabilitatea de a chema prezbiterii este a celui bolnav si nu poate fi transferata altuia. Pacatosul-bolnav trebuie sa inceapa sa cheme (imperativ) prezbiterii, iar invitatia trebuie sa fie o singura data (aorist), facuta de subiectul insusi (diateza reflexiva). Textul este atat de clar, ca nu poti trece peste ceea ce este scris.

Prezbiterii congregatiei sunt obligati sa raspunda acestei invitatii. Aici cuvantul prezbiteri nu se refera la cei mai in varsta din biserica, ci la cei care sunt in oficiul de batrani ai bisericii. Acestia sunt recunoscuti de biserica drept reprezentanti integrii ai adunarii, sunt implicati in proclamarea Cuvantului si in directia pe care o are aceasta biserica. Aceasta ungere nu o poate face oricine, decat doar daca vrea sa incalce ceea ce este scris.

Prezbiterii trebuie sa se roage peste cel bolnav dupa ce au uns cu ulei de masline in numele Stapanului. Imperativul de a se ruga este cel care domina gramatical contextul, nu ungerea, care este un participiu aorist. Este foarte clar ca intre venirea prezbiterilor in casa celui bolnav si rugaciunea prin punerea mainilor (nu cred ca Iacov vorbeste sa te urci peste cel bolnav, mai ales ca este intr-o stare grava), este aceasta ungere cu ulei de masline (elaioon este termenul folosit).

Ungerea in Bilie era folosit ori in mod simbolic pentru regi, progeti si preoti pentru a indica dedicare lor totala lui Dumnezeu, ori in interes medical, ca in pilda Samariteanului milos, cand acesta l-a uns cu ulei de masline pe cel batut de talhari pentru a-i alina durerile. Este de remarcat faptul ca cei bolnavi mergeau de Sabat in Sinagoga pentru a fi frecati pe cap cu ulei de masline in scop medical. Datorita contextului folosit de Iacov, ungerea simbolica este cea dorita de autor pentru a semnifica dedicarea pacatosului-bolnav Isus Cristos. Indiciul „in numele Stapanului” este foarte de folos in stabilirea acestui detaliu semnificativ.

Ceea ce spune Iacov este ca rugaciunea credintei celor implicati in acest proces va vindeca (salva), nu oamenii! Stapanul este cel ce ridica si cel ce iarta pacatele facute de bolnavul nostru. De fapt problema grava indicata inca de la inceput este pacatul care ori a generat boala, ori a intervenit pe parcursul bolii.  Pacatul nu este un ingredient secundar, ci principal! De fapt acest pacat trebuia denuntat de pacatosul-bolnav. Dumnezeu il disciplinase prin boala, iar insuportabilitatea celor doua, l-a determinat pe fratele nostru sa marturiseasca si sa primeasca vindecarea.

Iacov prezinta imperativul rugaciunii prezbiterilor fara sa indice motivul, dar dupa aceea face referinta la acest motiv: boala si pacatul. Pacatuirea este pusa la participiu, deci o actiune trecuta care determina o stare si rezultate in prezent! Acum chiar ca este clar. Iacov nu a vrut sa ii lase in ceata pe cititorii sai. Rugamintea celui interesat in nenorocirea fratelui sau este in acelasi timp eficace si puternica in continuu! Nu poti sa il lasi in nenorocirea lui, de aceea continui sa te rogi pentru el, o data ce ai aflat si faptul ca un pacat este implicat.

Si acum SURPRIZA! Cornilescu nu traduce conjunctia coodonatoare oun, asa ca pierde logica textului. In consecinta, trebuie sa continuati sa va marturisiti unii altora pacatele! Adica: pentru a nu ajunge in pozitia de a te auto-denunta prezbiterilor bisericii, mai bine sa gasesti o persoana de incredere sa iti marturisesti pacatul si sa te rogi unul pentru altul! De fapt Iacov prin aceasta conjunctie aduce lucrurile in ordinea corecta a modului de actiune:

  1. Realizezi ca pacatuind in ascuns, tot in ascuns te-a lovit Dumnezeu cu o boala
  2. Gasesti un credincios matur caruia ii marturisesti pacatul tau si il rogi sa te traga la socoteala pentru a iesi din acel pacat
  3. Te rogi si ceri sa se roage cineva in locul tau, adica sa intermedieze pentru tine. Rugaciuna unul in locul altuia este ca urmare a preotiei universale – adica toti credinciosii sunt preoti, intermediari intre Dumnezeu si om.
  4. Chemi prezbiterii bisericii sa se roage pentru tine. In procesul acesta esti uns cu ulei de masline pentru a arata dedicarea ta Stapanului, insa aceasta dedicare se dovedeste doar prin marturisirea pacatului in intregimea lui. Dupa ungere urmeaza rugaciunea prin punerea mainilor.
  5. Astepti raspunsul lui Dumnezeu. El este suveran si tot ce ai facut pana acum nu inseamna ca il obliga sa te vindece de boala, dar fii sigur ca partea cu pacatul este rezolvata!

In cazul in care te miri cum credinciosii sunt invitati sa se roage unii pentru altii si sa isi marturiseasca pacatul unii altora, atunci Iacov te lamureste prin exemplul lui Ilie care a fost toata viata sa un om cu suferinte identice noua! Deci se poate!

Un cuvant de avertizare privitor la marturisirea de pacate. Textul vorbeste in contextul pacatosului-bolnav de aceasta marturisire, deci imperativul este adresat doar celor care sunt in situatia aceasta. Cel caruia i se marturiseste pacatul, este invitat sa isi marturiseasca si el slabiciunea si pacatul, tocmai pentru a nu se mandri! Iacov nu lasa nici un colt neacoperit! Totul este clar si provocator!

Anunțuri

9 responses to this post.

  1. Posted by tar val on Iulie 22, 2010 at 1:26 pm

    E Iacov 5:14-16…..nu 4.14-16. Duhul Sfint a Lui Hristos sa te calauzeasca si pe mai departe!!!!
    p.s. in rest e OK!

    Răspunde

  2. Posted by tar val on Iulie 26, 2010 at 11:45 am

    Cifrele…noi oamenii modrni le-am adaugat la Scriptura..sa ne fie mai usor pentru….important este sa intelegem si sa traim MESAJUL…..

    Răspunde

  3. Posted by tar val on Iulie 27, 2010 at 12:05 pm

    Desi uni au afirmat mai demult si unii azi mai cred ca e o „epistola de paie”….
    de fapt e e o parte din crestinismul de azi,[5 Dacă vreunuia dintre voi îi lipseşte înţelepciunea, s-o ceară de la Dumnezeu, Care dă tuturor cu generozitate şi fără să mustre, şi ea îi va fi dată],[2 Căci dacă intră în adunarea voastră un om cu inel de aur şi îmbrăcat în haine strălucitoare, şi intră şi un sărac, îmbrăcat în haine murdare, 3 voi îi daţi atenţie celui îmbrăcat în haine strălucitoare] in care ne zbatem si traim „pentru acuma”, [22 Fiţi împlinitori ai Cuvântului şi nu doar ascultători, înşelându-vă singuri!] si are chiar si idei teologice fundamentale….[1 Iacov, rob al lui Dumnezeu şi al Domnului Isus Cristos],[14 Fraţii mei, la ce folos dacă cineva spune că are credinţă, dar nu are fapte? Poate o astfel de credinţă să-l mântuiască?] etc…. mai pove…….
    Pacea Domnului Isus sa va inunde vietile!!!!

    Răspunde

  4. Probabil ca Iacov era denumita „epistola de paie” pentru ca se aprindea asa de usor la focul Duhului incat te „parlea rapid!” Experienta bisericii noastre (Metanoia Ploiesti) este exact aceasta! Domnul ne-a aprins in unele aspecte incat ne este greu de acuma sa le fentam! Mila si indurarea Domnului!

    Răspunde

  5. Posted by tar val on Iulie 28, 2010 at 10:27 am

    Asa ar trebuii sa fim [crestinii] dupa ce ne-am intilnit cu Isus Cel Inviat….un rug aprins care arde pt Hristos…..dar avem printre noi si ‘frati pompieri’ raspunzatori [oare in fata cui??] cu stinsul focului…..Domnul sa-i judece cu mila si indurare!!!
    p.s. un cuvint pt ei..pompierii…7 Supuneţi-vă deci lui Dumnezeu! Împotriviţi-vă diavoluluie, şi el va fugi de la voi. 8 Apropiaţi-vă de Dumnezeu, şi El Se va apropia de voi! Curăţiţi-vă mâinile, păcătoşilor! Curăţiţi-vă inimile, oameni cu două feluri de gândire!

    Răspunde

  6. Posted by COMAN LILIANA on Decembrie 5, 2012 at 2:15 pm

    EXPLICATII FOARTE BUNE,SI CU INTELES DIN ACEST PASAJ!VA MULTUMESC PENTRU ACESTE LAMURIRI BIBLICE.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: