Fratii ratacitori din bisericile locale


Iacov 5.19,20  Fraţilor, dacă s-a rătăcit vreunul dintre voi de la adevăr, şi-l întoarce un altul, să ştiţi că cine întoarce pe un păcătos de la rătăcirea căii lui, va mântui un suflet de la moarte, şi va acoperi o sumedenie de păcate.

In acest material m-am gandit sa ajut pe cei ce vor o perspectiva mai larga asupra Epistolei lui Iacov. In predicarea mea am ajuns la aceste concluzii si as vrea sa le dau mai departe pentru cei interesati. Imi place in mod deosebit modul in care scrie Iacov, asemanandu-se mult cu cel al lui Solomon in Eclesiastul: incepe cu sfarsitul si sfarseste cu inceputul! Ultimile versete din Epistola sunt izvorate din inima lui Iacov si inspirate de Duhul Sfant pentru a ne alerta cu privire la fratii ratacitori din bisericile locale.

Cine ii va aduce inapoi pe crestinii abatuti de la adevar?

Noi avem responsabilitatea de a-i aduce pe toti acesti crestini abatuti de la adevar prin doctrina si practica. Poate nu iti place, dar esti responsabil! Oamenii acestia sunt recuperabili prin actiunea conjugata a crestinilor care vad aceste lucruri in biserica locala. Darea de socoteala, activitatea pastorala, disciplina bisericeasca, sfatuirea, mustrarea, aducerea inapoi, ajutarea… sunt asteptate de la biserica locala. Dumnezeu ne asteapta ca sa practicam ceea ce am invatat, nu sa uitam!

1. Fratele incercat (1.1-12)

Tendinta:

  • Sa nu considere incercarea ca un motiv de bucurie, nu de intristare (2)
  • Sa dispere pentru ca este inconjurat complet din toate partile de incercari (2)
  • Sa intrerupa procesul de rafinare pentru ca nu-l intelege (4)
  • Sa renunte la dependenta de Dumnezeu si sa se descurce singur (5)

Cauza:

  • Indoiala: ideea este de a fi divizat impotriva ta insuti – acum gandesti intr-un fel, dupa aceea in alt fel despre incercari (8)
  • Dedublarea: iubeste prezenta lui Dumnezeu, dar iubeste si lumea (8)

Aducerea inapoi:

  • Constientizarea despre starea existenta: tendinta si cauza
  • Scoaterea in evidenta a rasplatii: cununa care consta in viata pentru (12)
  • Scoaterea in evidenta a dragostei: doar cei ce il iubesc pe Domnul rabda pana la final

2. Fratele isptit (1.13-18)

Tendinta:

  • Sa dea vina pe Dumnezeu, cand El este incapabil sa fie tentat, sau sa tenteze (13)
  • Sa fie tras in afara relatiei cu Dumnezeu, sa raspunda la ceea  ce il atrage, sa isi lase vointa captiva dorintei, sa nasca pacatul in durere, sa lase pacatul sa isi atinga dezvoltarea mazima a functiilor, pentru a aduce moartea = sinucidere curata (14,15)

Cauza:

  • Poftele din noi este sursa ispitelor: dorinte, pasiuni, placeri, fantezii, tanjiri ale inimii
  • Nu este agentul intermediar, ci este agentul care determina = inamicul cel mai mare al fratelui ispitit este el insusi!
  • Ignoranta fratelui ispitit in ce priveste sursa si mecanismul poftei

Aducerea inapoi:

  • Iesirea din ispita este prin alegere: fuga (2 Tim 2.22)
  • Este responsabilitatea comunitatii (16)
  • Avertizarea celui care lasa ca pacatul sa se formeze spre maturitate (17)
  • Dumnezeu se ingrijeste de nevoile noastre si El nu se schimba (17)
  • Nasterea prin Cuvantul Adevarului) si statutul impune o altfel de traire (18)

3. Fratele spectator (1.19-27)

Tendinta:

  • Accelerarea maniei cand trebuie franata (19)
  • Franarea primirii Cuvantului cand trebuie accelerata (21)
  • Accelerarea ascultarii Cuvantului cand trebuie franata (ca ascultatorii de filosofie)
  • Franarea actiunii cand trebuie accelerata – implinirea cu fapta
  • Accelerarea limbii cand trebuie franata – se condidera religios da nu dovedeste (26)
  • Franarea compasiunii cand trebuie accelerata (27) – cei fara aparare

Cauza:

  • Murdariile morale si surplusul de rautate (19) si petele lumii (27)
  • Lipsa de interes pentru a intelege Cuvantul in vederea aplicarii practice
  • Intretinerea unei religii murdare de intentii si motive gresite (27)

Aducerea inapoi:

  • Lepadarea murdariilor morale (21)
  • Studierea, intelegerea si aplicarea Cuvantului imediat (21)
  • Atentie la limbajul folosit prin infranarea limbii
  • Pazirea de sistemul corupt al lumii care diminueaza inpactul Cuvantului in el
  • Implicarea in actiuni care ajuta compasiunea si justitia fata de cei in nevoi

4. Fratele favorizator (2.1-13)

Tendinta:

  • Sa fie partial si sa priveasca la fatza oamenilor, nu la sufletul lor
  • De a diminua centralitatea lui Isus in Biserica si a pune oamenii in locul divinitatii (1)
  • Sa ia si bruma de demnitate pe care cei saraci o mai au (adica nu au nimic: renume, familie importanta, relatii, bani, pozitie, fermitate, cunostinte biblice) – (6)

Cauza:

  • Dezinteres pentru gloria lui Dumnezeu si interes pentru gloria personala (1)
  • Dezinteres pentru strategia de mantuire a lui Dumnezeu (nu ii pasa de Imparatie)-(5)
  • Dezinteres pentru Legea Imparateasca (8,9)

Aducerea inapoi:

  • Prezentarea vorbelor si faptelor ce vor face obiectul judecatii fratelui (12)
  • Ajutarea fratelui sa inteleaga ca daca mila lui Dumnezeu a biruit justitia divina, atunci credinta care distruge favoritismul este posibila. A crede in Dumnezeu nu te face milos, ci mila face posibila credinta… o inima partiala distruge credinta (13)
  • Vorba si fapta fara mila indica semne clare a unui suflet ne-regenerat (12,13)

5. Fratele fara fapte (2.14-26)

Tendinta:

  • Sa vorbeasca despre credinta, dar credinta este a cuvintelor goale (14,15)
  • Sa isi expuna credinta intelectuala, rece si fara nici un beneficiu
  • Sa puna accent pe sentimente si pe doctrina, dar nu face nimic: se infioara, se roaga cu pasiune, citeste cu pasiune, dar nu face nimic… lipsa faptelor este evidenta

Cauza:

  • Credinta moarta si credinta demonica – doua tipuri de credinte care orbesc fratiorii

Aducerea inapoi:

  • Implicarea in actiuni sociale incepand din biserica pana in lume – maieu la maieu
  • Practicarea credintei dinamice = raspunde cu fapte provocarilor date de Dumnezeu

6. Fratele necontrolat in vorbire (3.1-12)

Tendinta:

  • Sa ramana intarziat in dezvoltarea spirituala
  • Sa aiba fapte pe masura vorbelor – periculoase, imprevizibile, distrugatoare
  • Sa puna in pericol atat existenta personala, cat si pe cea a bisericii locale
  • Sa nu aiba odihna si sa intepe mortal (8)
  • Sa transforme inchinarea intr-un spectacol ieftin (10)

Cauza:

  • Neinfranarea limbii
  • Alimentarea cu energie din Iad

Aducerea inapoi:

  • Stingerea focului se face prin infranarea limbii
  • Explicarea procesului: vorbe necontrolate, gesturi imprevizibile, fapte distructive
  • Dumnezeu va judeca aspru pe cei ce afiseaza maturitate sprituala, dar inteapa otrava mortala si faptele ce vin in urma cuvintelor
  • Severitatea judecatii va fi pe masura distrugerilor cauzate de focul limbii

7. Fratele specialist in politica bisericeasca (3.13-18)

Tendinta:

  • inclinatie evidenta spre: invidie amara, intriga, infatuare, minciuna, incalcarea principiilor biblice (14)
  • Lasa in urma: dezordine, haos, fapte nefolositoare si depravate

Cauza:

  • Este o abatere grava de la adevar si de la practica lui!
  • Gandire pamanteasca, trupeasca, draceasca (15)

Aducerea inapoi:

  • Se face printr-un aratarea faptelor unui comportament frumos si umilinta (13)
  • Prin confruntarea modului de operare cu fapte si date concrete (nu este prea greu)
  • Prin promovarea la nivel de biserica a intelepciunii de sus, biblice, si a actiunilor ce aduc impacarea oamenilor cu Dumnezeu
  • Instaurarea cu orice pret a pacii

8. Fratele prieten cu lumea (4.1-10)

Tendinta:

  • De a intra in conflicte cu cei din jur: ciondaneli, lupte, ucideri, invidii
  • De a risipi in aceste placeri (3)
  • De a fi insensibili la Cuvant (5)

Cauza:

  • Placerile senzuale care poarta campanii militare in credinciosi
  • Tanjirile interioare si invidierea lumii pentru ce are, determina un stil de viata pe care acesti frati il aduc in biserica locala

Aducerea inapoi:

  • Mustrarea acestui comportament deviant in biserica: desi stiu ca nu e bine, continua
  • Prezentarea realitatii: amicul lumii – inamicul lui Dumnezeu (esti un tradator!)
  • Imperative: subordonare lui Dumnezeu, rezistarea Calomniatorului, curatirea pentru apropierea de Dumnezeu, pocainta, umilirea personala – nu exista alta cale!

9. Fratele judecator (4.11-12)

Tendinta:

  • De a se apropia de oameni cu scopul de a-i cunoaste si a tine „dosare” despre ei
  • De a calomnia si a vorbi de rau pe ceilalti pentru a reusi condamnarea si distrugerea lor in final!

Cauza:

  • Nemultumirea cu privire la harul lui Dumnezeu (12)
  • Abrogarea Legii Imparatesti pentru a institui o noua lege: Legea Calomnierii = Calomniaza pe aproapele tau asa cum NU o faci pentru tine insuti

Aducerea inapoi:

  • Prezentarea realitatii: exista un singur Legiuitor si Judecator care poate salva sa distruge
  • Intrebare: tu cine te crezi? Esti un Uzurpator care ti-ai semnat sentinta la moarte!

10. Fratele sigur pe sine (4.13-16)

Tendinta:

  • De a vorbi si a actiona ca si cum Dumnezeu nu exista. Aceasta atitudine se vede in mod special cand fac planuri de viitor in care succesul este asigurat!
  • De a afisa o mandrie si superioritate in biserica locala pentru faima si putere.
  • De a se lauda pe sine, iar aceasta se extinde: va laudati intre voi (reflexiv) – 16

Cauza:

  • Intentiile au devenit realitate datorita arogantei, iar pretentiile de la viata l-au exclus pe Dumnezeu
  • Ignoranta si neintelegerea modului in care viitorul apartine lui Dumnezeu (14)
  • Neintelegerea realitatii: viata este ca un abur care apare si dispare simultan

Aducerea inapoi:

  • Realizarea nebuniei personale: un abur nu face planuri de viitor fara sa se bazeze pe consistenta lui Dumnezeu
  • Incetarea oricarei arogante  si laude de sine
  • Avertizare: pentru ca ai stiut si nu ai facut un bine in mod imediat, ai pacatuit! Daca stii sa faci ceva frumos si nu-l faci, ai nimerit in alta parte, iar Dumnezeu este nemultumit de tine!

11. Fratele acumulator (5.1-6)

Tendinta:

  • De a fi impietriti chiar daca sunt plini de necazuri
  • De a acumula cu scopul de a nu folosi, ci de a se da mari!
  • De a frauda inclusiv pe cei ce le fac bine (muncitorii – 4)
  • De a suprima pe cel neprihanit care are mai putin material, dar mai mult spiritual

Cauza:

  • Inversarea prioritatilor in zilele din urma: acumulare in loc de investire spirituala
  • Dorinta de a trai o viata fara limite: luxoasa si usuratica

Aducerea inapoi:

  • Sfaturi bune: plans insotit de urlete, vaiete si tanguiri
  • Mizeriile din viata lor se vor opri cand prioritatile si practica lor va fi biblica => confruntare cu sange rece!
  • Un plan in care acumulatorii sunt conectati la consumatori!

12. Fratele razbunator (5.7-12)

Tendinta:

  • De a nu mai suporta si a te razbuna singur pe cei ce te opreseaza in biserica
  • De a face juraminte fara acoperire in contextul nemultumirii lor

Cauza:

  • Opresiuni si prigoniri in biserica locala suportate pentru o vreme indelungata
  • Lipsa indelungii rabdari

Aducerea inapoi:

  • atitudine de asteptare a venirii Stapanului Isus, asa cum un fermier asteapta rodul
  • Convingerea ca venirea s-a apropiat (9) si Judecatorul a pus mana pe clanta!

13. Fratele nenorocit (5.13-18)

Tendinta:

  • De a nu cauta ajutorul celorlalti credinciosi incercand sa rezolvi problema singur
  • Nu se roaga nimeni pentru tine
  • Nu marturisesti la nimeni pacatul tau
  • Te imbolnavesti si asta este un semnal clar ca trebuie sa marturisesti
  • Nu chemi prezbiterii bisericii pentru marturisire si rugaciune -> ESTI UN NENOROCIT!
  • De a nu mai fi in stare sa canti si sa te bucuri cu fratii tai

Cauza:

  • Pacatele ascunse

Aducerea inapoi:

  • Crearea unui climat de MIJLOCIRE, DARE DE SOCOTEALA, AUTO-DENUNT SPRE DISCIPLINARE SI RECUPERARE
  • Depopularea pacatelor din viata credinciosilor este o responsabilitate a tuturor

INCHEIERE:

Citeste inca o data Iacov 5.19-20. Unul pe altul trebuie sa ne intoarcem. Nu exista pastor angajat, nu exista darul spiritual al intoarcerii, nu exista prooroci care sa descopere pacatele, ci exista crestini obisnuiti care trebuie sa puna in aplicare Scriptura. Cine doar asculta Cuvantul si nu il implineste se inseala singur. Eu mi-am facut datoria! Ma spal pe maini de sangele vostru! Responsabilitatea este de acum a voastra! Mergeti si fiti o binecuvantare pentru fratii vostri!

Anunțuri

2 responses to this post.

  1. Pace frate Cristi,

    Nu am putut duminica aceasta sa ajung la biserica caci am lucrat intre 10.00 – 18.00.Abia am putut sa nu plang la munca ca nu am putut veni la biserica, dar am plans acasa ,dupa ce am asc predica si marturia celor care au fost in tabara 🙂
    Am ascultat predica de duminica asta si sincer va marturisesc ca m-ati lasat cu gura cascata….si toti care au fost prezenti dum si m-am intalnit cu ei pana acum au marturisit ca , ca acum, nu ati predicat niciodata.Cred ca v-ati propus sa puneti CAPAC LA TOATE PREDICILE din Iacov.Adica sa ramanem efectiv socati…..ca in Iacov,o carte cititi de f multi de miii sau chiar zeci de mii de ori poate pe an ,dar nu au inteles niciodata ,de fapt ,nimic.

    Ce mi-a placut si imi place ptr ca demonstreaza prezenta Duhului
    sfant si calauzirea ce o are in viata personala si in slujire ,mai ales prin Cuvant,explicarea lui, este faptul ca… cu toate ca predicile au fost dure…{Iacov de fapt a vb f direct si dur referitor la pr pacatului si a trairi cu Cristos si asemeni Lui( si cat impact are asta asupra celor din jur mai ales-chiar si a celor crestini )} la sfarsitul fiecarei prediici eram plina de Cuvant si motivata spre a ma stradui ca saptamana asta sa incep sa alic ce am auzit…nu am reusit de fiecare data ,dar m-am sch enorm si ma ajuta mult .Dar repet, predica asta a pus capat la toate.a fost f interesanta si reala,de actuialitate si sub calcauzire divina…

    Cat vreti sa ne uimiti de mult?Incercam zillele astea,vb mai la gluma cu Cristi Bologan, sa incercam sa ne gandim si sa cautam o predica mai slaba…si am obsv ca ,cu toate ca nu am gasit nici macar una,ba mai mult… sunt din ce in ce mai profunde, mai dure( ca de multe ori vb cu cristi si simteam ca imi venea s abag capul sub scaun de rusine – si asta nu ca vb dumneavoastra , ci ptr Dumnezeu e acolo ,ii simti prezenta in mod puternic si ” te rusinezi in Fata Lui ” de pacatele tale, de care nici nu stiam ca sunt pacate-era mod de viata „crestin=asemeni lui Hristos” ) dar nu puteam sa plec decat plina de pace deplina, de prezenta si umplerea cu Duhul Domnului, cu bucurie si motivatie puternica la a face radical,rapid si strict pe problema respectiva o schimare in viata.Asta inseamna o predica sub calauzirea Domnului…mustrare in dragoste si putere,avant si pasiune pentru sch ta spre a te confunda cu caracterul Lui.
    Domnul sa va binecuvinteze si de aici incolo si sa vorbeasca prin dumneavostra asa cum o face acum.Ne rugam pentru dumnevoastra( eu cu Cristi – impreuna ca si familie ) in fiecare seara si sunt sigura ca nu va v-a lasa.Noi cand cerem ceva – o facem intr-un mod foarte „radical ” si cu o inima sincera si cu toata credinta lasam totul la crucea Lui ca sa se ocupe de ceea ce nu putem face noi….Si modul in care raspunde El la rug nostre este amazing…asta am experimentat inca din timpul prieteniei , dar mai ales acum….e OAU!Dar , ne si pune la foc cat mai puternic sa scoata si ultima ramasita de impuritate din viata fiecaruia,Asa ca, daca va v-a soca vreun lucru cel ve-ti trai cu Domnul…e pentru ca ne rugam noi …:-)Glumeam.Dar e important sa ne sustinem uni pe alti pe brate de rugaciune caci doar asa sunte uniti atat pamanteste cat si spiritual.

    Slava si Glorie Lui pentru tot!Domnul sa va binecuvinteze cu Cuvinte Sfinte si pe mai departe.Fiti inecuvantat si fiti o binecuvantare!

    Lidia Bologan

    Răspunde

    • Draga Lidia,
      Nici nu iti dai seama cat de mult m-a umilit comentariul tau recent. Habar nu ai! Umilit si incurajat sa proclam Cuvantul fara scuze! Slavit sa fie Cuvantul care ne transforma si ne calauzeste in fiecare zi! Uneori ma gandeam ca dupa un mesaj a la Iacov, urma concedierea… dar nu a fost asa! 🙂
      Am invatat la fel de multe ca si voi… pot spune ca am crescut impreuna in Evanghelie. Duminica era cald la Patria, timpul trecea prea repede, am depasit ora 12.00 si incercam sa termin cat mai repede, dar stiam ca era important ce are de zis Duhul in inimile noastre prin Cuvant, iar dupa ce am terminat mesajul, deabea atunci am simtit faptul ca eram transpirat tot… ud din cap pana in picioare. Pana atunci nu simtisem nimic decat alergarea contra cronometru! Dar sunt bucuros pentru faptul ca Domnul ne-a vorbit! Asta este cel mai important. Fiecare Cuvant al Domnului nu se va intoarce inapoi fara rod, asa cum ploaia si zapada nu se intorc de unde au plecat fara sa fi rezultat rod bogat! Domnul sa fie laudat in toate!

      Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: