Cuvintele care picteaza


Apocalipsa 2.14, 15  Dar dimpotrivă eu am împotriva ta câteva lucruri: pentru că tu ai acolo în timp ce țin strâns învățătura lui Balaam, care a învățat pe Balac să arunce o capcană înaintea fiilor lui Israel să mănânce cele oferite idolilor și să practice imoralitate sexuală. În aceeași manieră ai și tu în timp ce țin strâns  învățătura Nicolaiților în mod similar.

Nu cred ca imi ajung cuvintele sa pot sublinia importanta cunoasterii limbilor in care scris Scriptura pentru un predicator care se respecta pe sine si care il respecta pe Originatorul Scripturii (nu neaparat in ordinea aceasta). Micile detalii de traducere transforma textul intr-o adevarata oaza in mijocul desertului, intr-un adevarat Paradis al cunoasterii in mijlocul ignorantei curemuratoare. Astazi o sa ma opresc asupra a doua imagini create de gramatica koine pentru a exemplifica cele spuse mai sus.

Un prim tablou este folosirea participiului prezent al lui krateo fara articol, care se traduce prin „in timp ce tin strans” sau „tin strans simultan cu…” Ceea ce știa Isus este că în timp ce Pergamiții țineau strâns numele lui Isus, in mod simultan, în biserică era un grup de oameni care prindeau în capcană pe ceilalți tinand strans la randul lor invatatura lui Balaam si invatatura Nicolaitilor. Textul este clar că aceste acțiuni erau simultane și în același timp!

Folosirea numelui Balaam asemenea bisericii din Tiatira, este posibil să fie pseudonimul liderului acestei fracțiuni care era tolerată de majoritatea bisericii. Invățătura lui Balaam este diferită de calea lui Balaam (2Pet 2.15 = vinderea darului pe bani) si se refera la punerea unei capcane spirituale. Termenul folosit  skandalon inseamna  o capcană si face referire in mod special la partea din capcană unde momeala era pusă, iar o dată atinsă determina capcana să se închidă, sau să prindă piciorul (de aici ideea de a se împiedica). Acest termen nu se refera doar la o poticnire, ci ideea era că rămâneai prins acolo, nu numai că te împiedicai!!! Infinitivele urmatoare să mănânce și să practice imoralitate sexuală explică capcana aruncata in fata fratilor.

Imaginea creata este foarte sugestiva: in timp ce biserica din Pergam tinea trans de numele si credinta lui Isus, in mod simultan doua grupari de eretici care introduceau pacatul in biserica, se tineau strans de cei care erau placuti Domnului. Aproape ca iti poti imagina acest tablou pictat in cuvinte de Isus Cristos! Domnul Isus nu a acceptat nici o remorca tolerata de cei din biserica din Pergam! Toti cei care se tineau strans de cei din biserica (la randul lor parte din biserica) erau considerati o plaga pentru biserica si tratata ca atare!

Un alt tablou este creat de verbul a invatat (didasko) folosit la imperfect. Imperfectul descrie modul in care s-a desfasurat actiunea in trecut. Cu alte cuvinte Stapanul Bisericilor invita pe cei din Pergam sa reciteasca Numeri 23.29,30 si 25.1,2. O data cu ei recitind aceste pasaje, am ajuns sa observ o diferenta intre ceea ce scrie Moise si ceea ce spune Domnul Isus. Aceasta diferenta este in succesiunea evenimentelor: cronologia este inversata, ceea ce te face si mai atent asupra ceea ce Isus vrea sa transmita. In Numeri ocazia (femeile Moabite trimise pe langa tabara) este urmata de acte de curvie, cee ace a dus la inchinarea idolatra. In Apocalipsa ocazia (invatatura Balaamitilor) este urmata de mancarea celor oferite idolilor, ceea ce a dus la imoralitatea sexuala.

Socializarea în acele vremuri era una idolatră atât în public cât și în case. Norma societății în Pergam era idolatria, iar refuzul de a mânca însemna excluderea de la orice activitate publică sau privată. Știai că dacă te duceai la petrecerea respectivă se mănâncă ce era oferit idolilor, dar acolo găseai imoralitatea dusă la extremă. Balaamiții spuneau că este OK să mergi la aceste petreceri chiar dacă păcătuiai, pentru că asta însemna să nu fii fanatic, ci doar relaxat moral! Acești Balaamiți iși foloseau autoritatea să prindă în capcană pe frații lor!

In aceeasi maniera, dar nu identic, Nicolaitii care se luptau impotriva legalismului atat de tare incat depasisera demult granitele pacatului, au pervertit ideea libertatii crestin predicate de Pavel incat au ajuns sa pacatuiasca. Și unii și alții au ajuns pe căi diferite la aceeași concluzie aducand imoralitatea in Trupul Bisericii: unii mergând pe latura culturală, iar alții mergând pe latura teologică!

Imaginile acestea create de Domnul Isus sunt un deliciu pentru cercetatorul Bibliei, dar si o sursa pentru aplicatii practice pentru ziua de azi. Deliciul l-am prezentat pana acum… aplicatiile practice le astept de la voi care cititi aceste randuri prin comentariile voastre. Astept reactii aplicative…

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: