De la Ghilgal la Bochim


Îngerul Domnului S-a suit din Ghilgal la Bochim (Jud 2:1)

Există o multitudine de texte balama în Scripturi, dar unul care mi-a atras atenția în mod special a fost cel din Judecători 2.1-5. Primul capitol din Judecători este o evocare istorică a modului în care o generație L-a slujit pe Dumnezeu în termenii lor. Deși standardul lui Dumnezeu conținea izgonirea Canaaniților din cetățile lor, standardul acelei generații a fost altul. Au supus la muncă forțată locuitorii și au păstrat alatarele lor.

Textul următor balamalei de care spuneam mai înainte citează finalul capitolului 24 din Iosua. De fapt dacă nu pui ghilimelele de rigoare, textul te pune într-o mare încurcătură… Iosua care în Judecători 1.1 este mort, trimite poporul acasă, fiecare la moștenirea lui! De fapt 2.6 începe cea de-a doua introducere a cărții Judecători, o introducere teologică. Această introducere prezintă o nouă generație, care deși se sprijinește pe umerii celei dinainte, totuși nu vrea să audă de Iahve și plonjează în idolatrie.

Un text balama între o generație care L-a experimentat pe Dumnezeu slujindu-L după standardele ei și o generație care nu mai are standarde pentru că nu L-au experimentat pe Dumnezeu niciodată! Este normal ca această balama să se prindă și de o parte și de alta!

Textul începe cu mișcarea ascendentă a Îngerului Domnului de la Ghilgal la Bochim. Ghilgal este baza operațională a lui Israel după trecerea Iordanului. Acolo au fost circumciși, s-au dedicat prin ascultare (Ios 5.2-12) și au celebrat Paștele Domnului. După aceea a fost folosit ca loc de plecare în campaniile militare, dar și ca loc de sosire. Tabăra lui Israel a fost la Ghilgal. Cele 3 campanii militare de succes prin care au paralizat armata Canaanită au început acolo. Ghilgal reprezintă succesul Israeliților în cucerirea Canaanului.

Ce poate reprezenta suirea Îngerului lui Iahve din Ghilgal la Bochim? În primul rând ceva foarte important și grav deoarece vine în persoană. Fiind o teofanie a lui Iahve, fiind asociat de teologi cu persoana a doua din Trinitate, Îngerul Domnului vine cu o sentință pentru neascultare. De la Ghilgal, Domnul Isus în starea pre-încarcării Lui, supraveghea modul lamentabil în care și-au îndeplinit Israeliții misiunea, așa că plească spre Bochim, locul umilirii lor.

Un text de genul acesta ne determină să medităm asupra neascultării noastre care uneori ia forma slujirii în termenii proprii și a cochetării cu idolatria. Ceea ce generația noastră neglijează datorită comodității sau se opune datorită avantajelor materiale, poate ajunge să determine îndepărtarea generației următoare de la calea adevărului! Atâta timp cât tinerii bisericii nu sunt prezentul, viitorul este de genul celui prezentat în cartea Judecători…

http://vimeo.com/37237356

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: